Thursday 13 March 2008

The Morning...

This morning I accompanied Mak to the Genaral Hospital, Kuala Lumpur. After half n hour n twice circling the GH, we finally got the parking. Mak registered n got her number. I’ve decided to go to the shop downstairs to buy newspaper since there were eight more patients to go before Mak.

I was reading the newspaper n talking at the same time to Mak about the recent elections news. I didn’t realized that there’s one lady beside me who was looking at the paper too until she said something.

Makcik : Huh.. apa lah nak jadi

Me: I turned my head to her n asked kenapa Makcik?

Makcik : Ni semua jadi angkara Pak Lah. Org semua ni marahkan dia.

Me: Ohh…. Memang tu.. ramai yg dah suruh dia resign (saja provoke)

Makcik : Ko tau tak mcm mana deorang ni suma berkempen? BN ni kalau berkempen, dia asyik buat meeting je. Dia pilih rumah org kat kampung dan buat satu meeting. Pastu buat meeting org yg sama je dia jemput. Mana lah org kampong lain nak tau.

Me : (try to understand actually) oh ye ke..

Makcik: Kalau PAS bila 2-3 hari lagi nak pilihanraya, dia dtg dari rumah ke rumah.. cakap n pujuk suruh pangkah PAS. Kalau lah org tua2 (sambil terjuih bibir tunjuk kat Mak) mmg ah boleh terpengaruh. Kalau mcm Makcik ni takpe lah.. hati kebal n pegangan kuat.

Me: I looked at her then Mak. Hmm.. I wonder how old is she that she said my mom is an old woman.

Makcik : Eh.. ko org PAS ke BN?

Me: Saya?.... saya org BN. (saja nak provoke lagi ni.. )

Makcik: Makcik ni org melaka. Melaka tu pun menang tipis je. Kalau lagi 4 tahun BN tak ubah Melaka akan jadi mcm Penang jugak..

OOPS – her number has been called.

Me: I was smiling to myself when she’s gone.. After awhile she came out then my mom went in to see the doctor.
The conversation later on changed to more on introducing ourselves.

Makcik: Ko dah kahwin? Dah ada anak?

Me: (do I look like I don’t?) dah makcik, dah ada anak pun.. ramai

Makcik: Anak kat rumah ke? Laki ko jaga?

Me: Ish.. tak lah..
Then somehow I don’t know how is it I end up telling her that I just came back to Malaysia n now my hubby has been posted somewhere.

Makcik: Kenapa ko tak ikut laki ko? Kita ni.. mana ada laki kita, kita kena ikut..

Me: TERKESIMA seketika…

Makcik: Zaman sekarang bukan bole percaya. Sedangkan depan mata boleh jadi mcm2 tambah duk jauh.

Me: Aduz.. I felt like she punched my face. Eh.. saya ikut nanti. Sekarang ni dia tgh uruskan rumah dulu. Nanti kemudian baru saya pergi.

Makcik: Masih nak bebel lagi ni.. Kita org perempuan kena ah ingat.. Jaga laki kita….
Thanks God, my mom came out. That Makcik kept quiet. Then she went out for awhile, then came back to us. I just pretended not to see her. Her name has been called again for the blood test.

Later on I saw her left with her hubby. There was the Makcik with the shocking pink baju kurung who boosted up my morning..

It really does Makcik. Now should I be worried or not....

No comments: